2015. augusztus 28., péntek

Olvasónapló helyett

Tél végén azt mondta, családapa akar lenni, menjünk szerelmeskedni! Tavasszal már bizonytalan volt, került, azt mondta, hogy az állandó alkalmazkodás gondolatától is kiveri a víz, nyárra kivilágosodott, hogy mégsem szeretne gyereket voltaképp... Ritka nyitott perceiben egyéb irányú, privát terveiről, álmairól beszélt.

Mindeközben én szorgosan készültem, valós mohósággal olvastam könyveket, cikkeket, hogy felnőtt értelemmel nézhessem érzelmeimet, vágyaimat, működésemet egy férfival, akivel családalapításra szerződtünk nagy hirtelen akkor, tél végén. Azzal szembesültem, hogy újra húsz vagyok, lesem a telefonom, kapcsolódni vágyom, egyesülni vágyom, várok rá, nyitott vagyok és hiperérzékeny. Ő nem keres, nem érdeklődik, nem is túl lelkes, szűk élettéren szenvedélyes, aztán elalszik. Én kezdem elveszíteni magam, megint a függő magammal találkozom, a szerelemre, szimbiózisra vágyó (gyermeki) énemmel. Harcolok magammal, nem komfortos ez az énállapot már, békén hagyom őt, távolodni igyekszem.
Ekkoriban kezdtem olvasni.

Az előszón bőgtem, könnyes lett a sajtos kenyér. A német szerzőnő - Eva-Maria Zurhorst - az én sztorimat mesélte, egyértelműen megszólított.

Mire a végére értem, már újra külön voltunk. Több lépcsőben fogtam fel, hogy tényleg vége, talán még mindig tart ez; amit köré és körénk képzelek, az nem a valóság. Reményt, illúziót, vágyat szövök körénk, majd leszakítom ezt, mint porhálót a sarokból, mert a valóságban minden jelzés, tett, (és nem-tett) szinkronban és hitelesen üzeni: nem szeret engem.

Ezzel a felismeréssel, szomorú, ám fontos távolodással küzdök. Amikor engedem erről gondolkodni magam, rendszerint nagyon dühös és ideges leszek, ezért a legtöbbször nem megyek bele, más felé fordulok. Lezsibbad az agyam, annyira bánt ez az ellentmondás, ez a tehetetlenség, ez a realitás. A stop tábla az stop tábla, hiába haladnál...!

A német szerzőnő könyvét azonban apróra elolvastam, az első részt ki is jegyzeteltem, hogy minél mélyebben rögzítsem, és később írhassak is róla. Eredetileg vele gondoltam feldolgozni, de ezt (is) el kellett engednem.

Most hát rászánok némi időt és felidézem a revelációval felérő élményeimet a könyv első része kapcsán. 

Ezt a kapcsolatot nem támogatta meg pozitív értelemben. (Ebben a kapcsolatban a közös nyereség a veszteség – amitől szintén elég ideges tudok lenni, hogy akkor mi a ráknak raboltuk egymás idejét?! Holott kellett ez, nyilván kellett – most jött el az ideje... Le fog csillapodni.)
Egyértelműen provokálja az indulataimat ez az olvasónapló, ezért is halogatom jóideje már. Nyár végéhez közeledünk. A kapcsolatot lezártuk, nem beszélünk, és magamnak tartozom azzal, hogy ezt megírjam és továbblépjek. A tanulságok kifejezetten nem tapadnak össze ezzel a próbálkozással, pont lényeg, hogy szétválasszam, hisz ha vele nem is, de magammal továbbvihetem és tovább is kell vinnem az új tudást, felismeréseket, belátásokat. 

*

A szerelem és a szeretet nem ugyanaz. A szerelem egy szakasz, egy fontos szakasz, jó ha minél hosszabb, szebb, tartalmasabb, hogy aztán ebből az ugyan vak, de attól még valós és intenzív időszakból meríteni lehessen jóérzéseket, jó emlékeket. A szerelmi szakaszban átélt pozitív élmények a kapcsolat lehetőségei, potenciálja a későbbi időkben.

A kapcsolatok elkerülhetetlen részei a hatalmi harcok. Ki tudja jobban, ki rendelődik alá, ki lesz a függő, és ki a független, stb. Ennek következménye távolodás, amit vagy szakítás vagy újraközeledés követ. A hatalmi harcok lényege a különbözőségek összecsapása, illetve saját tudattalan, el nem fogadott, lehasított személyiségrészünk viszontlátása a másikban, amit nem tudunk elfogadni. A másikkal való „harcok” voltaképp önmagunkkal való csaták. Ami benne elviselhetetlen, az bennem van meg. Minden veszekedés, harc, egyúttal ösvény önmagamhoz.

A(z újra)közeledés lényege a dinamikák megértése, annak elfogadása, hogy mindkettőnknek zűrzavaros tudattalanja van, sérülékenysége van,titkai vannak, amik az együttélésben akarva akaratlan kiderülnek, holott titkolni igyekszünk, ezért cseszegetjük a másikat. A közös megértés a lehetőség a kapcsolat folytatására. Cél az elfogadás és annak belátása, hogy a másik ilyen, nem tud annál többet adni, mint amennyit képes adni és az én sérüléseimet nem ő okozta. Beszélgetés nélkül nem lehet tisztázni ezeket.

A nőiség és férfiúság öröklött és meghaladható korlátai. Nőknek az alárendelődés, a kiszolgáltatódásra való hajlam meghaladása, a mindent átható szeretet-képességünk gyógyító erejének tudata és használata, a férfinál a teljesítménykényszer és rivalizálás meghaladása és az érzelmek világára való nyitás...

Szexualitás: a testen átáramló szeretet. Más nem.

Megcsalás/harmadik: az lép be, ami hiányzik, de te is/ő is lehet. Megvan bennetek. Ha látni akarod benne, amit hiányolsz megterem benne (!)

Szakítás: a szakításban levő indulat is érzelem, az érzelem hozzáköt, hiába szakítasz. Van érvényes szakítás, de a feladatot magaddal viszed.

*

A könyv második része líraibb, nehezebben jegyzetelhető, de fontos.

Egyszer kijegyzetelem azt is.

Szeresd magad és mindegy kivel élsz...mondja a címe... régen együtt élő, örömtelen pároknak szól saját szándéka szerint.
Magamat elfogadni, magam felé fordulni, a saját sérülékenységemet feltárni, a saját harcaimat észrevenni. Ha a másik nem lesz partner hosszútávon az elvágja a kapcsolatot, a tudatosabb fél eltávolodik a helyzettől. A másik vele tart vagy nem. Min múlik: az elköteleződés ereje, mélysége, a szeretet ereje, a korábbi szerelem ereje. Döntés.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése